Onsdag den 4. april 2018 ankom 13 glade elever fra 2. kl. på Skarrild Skole til det 3. læringsbesøg hos deres adoptionsvirksomhed Dagrofa Logistik i Herning.
Denne gang skulle eleverne lære om varernes flow gennem lageret. Eleverne besøgte virksomheden for første gang i september 2017, og med deres nu tredje besøg var det elever, der efterhånden følte sig helt hjemme på arbejdspladsen. Klassen havde fået 2 nye elever, der ikke tidligere havde været med på Dagrofa Logistik, så de andre elever fortalte dem ivrigt om alt det de vidste om Dagrofa Logistik.
Dagens program startede med en gennemgang af sikkerhedsreglerne ved lagerchef Christina Olesen, udlevering af elevernes gule vest og navneskilte.
Eleverne blev herefter sendt rundt på terminalen, hvor de to-og-to skulle besøge hver deres arbejdsområde. De skulle senere fortælle de andre elever om arbejdsområdet. Herefter skulle eleverne i fællesskab tegne flowet for varernes gang igennem lageret.
Eleverne var rundt i alle afdelingerne: varemodtagelsen, tobaksaftelingen, ekspeditionskontoret, disponeringen, vinompakningen og blok ekspeditionen. I alle afdelingerne stod der medarbejdere klar til at fortælle eleverne om deres arbejdsopgaver, og herefter fik eleverne lov til at prøve kræfter med selve arbejdet.
Efter elevernes forskellige arbejdssektionner var det 13 begejstrede elever der ingen blev samlet. Alle fortalte ivrigt om alt det, de havde oplevet. “Jeg har prøvet at sidde i en lastbil”, “Jeg badede i papkasser”, “Jeg har bestilt varer hjem til lageret”, “Jeg pakkede slik”, “Jeg lavede en arbejdsplan for medarbejderne” – stoltheden var ikke til at tage fejl af og mange af eleverne havde fået øjnene op for helt nye arbejdsmuligheder i logistikforretningen.
Som eleverne Juliana, Benjamin, Emil og Freja efterfølgende har skrevet om deres oplevelser (uredigeret):
“Først kørt vi i kalebusen til Dagrofa og så skule vi i et rem med alle de andre og så skule vi ha ralerne gennemgået og så skule vi ud til lært Mig og Benjamin var end i tobaks rem og så skule vi have en jelpper og hun hed zindijju og nu skule vi i gane med at pakke tobaks i en time og så kom en og hentede os og så gik vi op til de andre og så fik vi mad det var bøger og pasta og så fik vi en fidnesbinder og solbriler og så skul vi hjem og kørte vi kallebusen hjem”.
“Emil og Freja skulle ud og lavede ting med flasker og papkasser der skulle vi putte vin i en store papkasse. Og bagefter skulle vi køre vin hen til hyller og så bagefter bade vi i papkasser og det var sjovt. Og så skulle vi hen til hver man spiser og der skulle vi lave noget med billeder og Freja bliv filmet med Daniel og så skulle vi ha noget at spise. Og så skulle vi hjem. Det var sjovt på Dagrofa”.
Eleverne fik overraskende hurtig styr på det samlede flow for varernes vej gennem lageret. Læringsbesøget sluttede med velfortjente burgere til frokost.