I RelationsNetværkets initiativ “Virksomheder adopterer skoleklasser” arbejder vi med begrebet: Læringsbesøg.
Find eksempler på læringsbesøg vedr. de enkelte klassetrin ved at klikke nedenfor:
En skoleklasse der er adopteret af en virksomhed kommer på minimum 2 årlige læringsbesøg hos deres adoptionsvirksomhed.
Et læringsbesøg er kendetegnet ved 4 ting:
- Det er skolen der har “temapligten”, dvs. at det er skolen, der til de 2 årlige evaluerings- og planlægningsmøder, medbringer et tema som eleverne skal arbejde med i undervisningen. Dette tema overfører vi til adoptionsvirksomheden og skaber et nyt læringsrum.
- Et læringsbesøg starter i klassen, hver eleverne forbereder sig på det kommende læringsbesøg. Det kan være de skal have viden, det kan være de skal forberede materiale til brug ved læringsbesøget eller andet.
- Dernæst er eleverne på det egentlige læringsbesøg på virksomheden, hvor de arbejder med det tema som er tilrettelagt i et samarbejde mellem skole og virksomhed.
- Læringsbesøget slutter med en efterbehandling typisk hjemme på skolen. Resultatet af læringsbesøget sendes efterfølgende til virksomheden.