Den 18. maj 2017 besøgte 2. a fra Harte Skole (Kolding) deres adoptionsvirksomhed Würth Danmark.
Det var aftalt på forhånd, at læringsbesøget fortrinsvis skulle have en danskfaglig vinkel.
Læringsbesøget forløb således:
Elever og lærer drog afsted til bybussen med tasker, iPads, drikkedunke og store madpakker i det herligste solskinsvejr. Turen ud til Würth gik planmæssigt, og vi havde kort ventetid mellem de to bybusser vi skulle med. Eleverne opfører sig eksemplarisk, og er dygtige til at begå sig på stærkt trafikerede veje.
Lone Thielsen fra Würth tog imod eleverne ved hoveddøren, da vi ankom kl. 9. Efter en masse beundrende blikke og interesse for den nye kunstudstilling gik eleverne på lageret, hvor de i deres tremands interview-grupper skulle fylde en sortimentskasse.
En opgave der var planlagt af Würth, og som totalt fangede elevernes opmærksomhed og koncentration i den næste times tid. Eleverne hjalp hinanden med at forstå instruktionen og var super gode til at skiftes til det særligt sjove: At tælle diverse dimser og putte dem i de små rum.
Det var en fantastisk opgave, fordi eleverne var opslugte og skulle bruge flere forskellige kompetencer og færdigheder: Opgaven krævede eleverne kunne læse og forstå (afkode og indholdslæse), at eleverne kunne tælle (tal forståelse), at eleverne via kommunikation samarbejdede om at løse opgaven – lytte og give plads til hinanden uden at tromle.
Det gik super godt.
Efter en tiltrængt legepause blev eleverne forkælet med saftevand og frugt i kantinen, hvorefter HR Chef Karen Lebahn Bentzen på fineste vis, og i øjenhøjde med eleverne, fortalte dem om, hvad voksne gør, hvis de gerne vil arbejde på Würth. Derefter skrev eleverne hver især en lille ansøgning, hvor de tegnede sig selv (der tit er billede på ansøgninger), og skrev mindst tre ting sætninger med fokus på ting de er gode til.
Herefter stillede seks tålmodige, meget venlige medarbejdere med forskellige jobfunktioner op til interview. Eleverne skulle i deres grupper interviewe mindst to forskellige ansatte ved at stille nogle forberedte interview-spørgsmål. Eleverne indledte hvert interview med at tage et billede og optog derefter selve Interviewet på iPad.
På skolen vil vi i danskundervisningen arbejde i interview-grupperne med at lytte til optagelserne og skrive spørgsmål og svar i et Word dokument på skolebordet. Når vi er færdige med at skrive, er målet en lille folder med interviewene som eleverne kan få med hjem. Vi vil sende nogle eksemplarer til Würth.
Efter interviewene spiste eleverne madpakker i kantinen, og der var heldigvis god tid til at lege på den kæmpe store græsplæne i det mest prægtige forårsvejr man kan tænke sig, inden turen gik tilbage til Harte Skole med en flok glade og trætte elever som havde haft en skøn dag.