Kundetilfredshedsundersøgelse i Bilka Kolding

I Kolding har Bilka adopteret en skoleklasse fra Brændkjærskolen – eleverne går i 9. klasse. Den 30. oktober 2018 var eleverne på læringsbesøg.

Ved dette besøg var der fokus på fagene: Samfundsfag, matematik og lidt dansk.

På forhånd var det aftalt, at dagens tema blev ”kundetilfredshedsundersøgelser,” og sådan blev det. På skolen havde eleverne med ny viden fra samfundsfag udarbejdet forskellige spørgeskemaer således, at de kunne blive klogere på kundetilfredsheden inden for flere forskellige områder. Ud over spørgeskemaerne havde eleverne hjemmefra lært om spørgsmålstyper, feltundersøgelser og formidling – altså flere af de områder der lægger inden for faget samfundsfag og til dels dansk.

Eleverne blev modtaget af Sektionschef John Gamborg, som viste os dagens tilholdssted/mødelokale, hvor eleverne senere skulle arbejde med analysen af de indsamlede besvarelser samt præsentationen af disse. John Gamborg fortalte herefter om betydningen af kundernes tilfredshed, og hvad Bilka gør, for at sikre kunden en god indkøbsoplevelse – og det er faktisk ikke så lidt. Han viste endvidere, hvordan Bilka og de øvrige butikker i Salling Group scorede i sammenlignelige undersøgelser med øvrige konkurrenter på markedet. Inden eleverne blev sluppet løs i butikken, forklarede eleverne mere præcist for John Gamborg, hvad de ville spørge kunderne om, og sammen fandt de den mest optimale placering i butikken.

Eleverne brugte herefter ca. halvanden time blandt kunderne, og de fleste nåede at interviewe mellem 10-20 kunder. Grupperne kløede på med krum hals. Tiden til den indlagte pause i Bilkas kantine blev dog udnyttet, men eleverne kunne uden tvivl sagtens have brugt endnu mere tid i butikken. Eleverne var effektive og turde opsøge kunderne – dog uden at virke anmassende.

Bilka Kolding Salling Group Brændkjærskolen Virksomheder adopterer skoleklasser RelationsNetværket Bilka Kolding Salling Group Brændkjærskolen Virksomheder adopterer skoleklasser RelationsNetværket

Bilka Kolding Salling Group Brændkjærskolen Virksomheder adopterer skoleklasser RelationsNetværket Bilka Kolding Salling Group Brændkjærskolen Virksomheder adopterer skoleklasser RelationsNetværket

Tilbage i mødelokalet skulle svarene analyseres. Der blev udarbejdet diverse diagrammer og planlagt hvordan resultaterne skulle formidles. Med ca. en halv time tilbage af læringsbesøget skulle eleverne præsentere for to repræsentanter fra Bilka, herunder John Gamborg, og de lyttede opmærksomt, noterede og stillede uddybende spørgsmål. De lyste især op, da en gruppe refererede en kunde, som syntes, at Bilka – Kolding var markant bedre end dem, hun kendte til fra Sjælland, hvor hun kom fra. Overordnet set var det hovedsagelig positive tilbagemeldinger der kom fra kunderne.

Bilka Kolding Salling Group Brændkjærskolen Virksomheder adopterer skoleklasser RelationsNetværket Bilka Kolding Salling Group Brændkjærskolen Virksomheder adopterer skoleklasser RelationsNetværket Bilka Kolding Salling Group Brændkjærskolen Virksomheder adopterer skoleklasser RelationsNetværket Bilka Kolding Salling Group Brændkjærskolen Virksomheder adopterer skoleklasser RelationsNetværket Bilka Kolding Salling Group Brændkjærskolen Virksomheder adopterer skoleklasser RelationsNetværket Bilka Kolding Salling Group Brændkjærskolen Virksomheder adopterer skoleklasser RelationsNetværket Bilka Kolding Salling Group Brændkjærskolen Virksomheder adopterer skoleklasser RelationsNetværket Bilka Kolding Salling Group Brændkjærskolen Virksomheder adopterer skoleklasser RelationsNetværket

 

Besøget sluttede kl. 11.20, og i tiden fra kl. 8.00 kan det konkluderes, at eleverne nåede, og lærte, ikke mindst, utrolig meget. De blev bedre til at spørge, bearbejde resultater og præsentere resultater. Især det med at udforme gode og præcise spørgsmål, har de taget med sig. Ganske godt klaret på godt 3½-time.

Tilbage på skolen blev tabellerne m.m. finpudset og dagen evalueret. Eleverne kom samtidig med forslag – faktisk rigtig gode forslag – til kommende læringsbesøg, som vi allerede nu glæder os til. Det bliver i foråret 2019.